• 8
Cerita tentang Masak

Aku tak pandai memasak. Tapi aku boleh memasak. Kalau boleh, semua masakan aku nak buat sendiri. Keh keh keh. Semangat dari mak aku agaknya. Kalau boleh semua nak produce sendiri. Even Nata de Coco ( dulu aku mati sebut coco de nata. sebab bunyinya lagi sedap).

Aku nak periuk kukus. Dari dulu lagi aku nak periuk kukus. Bukan la yang hebat seperti ini ( Tefal Aqua Timer <- Si Ijat ada kots. Lucky him. *Grrrrrr* ). Asalkan boleh mengukus sudah la. Yang paling ideal adalah Pengukus buluh mcm cina punya tu. The best pengukus. Jamin tak kan menitiskan wap air pada kuih or masakan anda. Susah sangat aku nak carik. *Sesapa yang tau leh khabaq kat aku*

Ekcelli, ia akan lebih bermakna bila orang bagi. Kan? kan? . Teori hampeh bila aku tanak beli sendiri barang yang aku nak. Pagi ni aku ada pepatah baru. "Orang sabar dapat pengukus". Best kan? Since aku sabar harini, aku tak sahur. Tapi tetap layan puasa jugak. Dan sabar menahan lapar dan dahaga . So i deserve a steamer. Kan?

Tak sabar nak tunggu steamer aku sampai kat depan pintu P9 mlm nih. Elin, aku boleh buat creme caramel and yang paling aku nak try buat (walaupun aku tak mkn sangat), Otak-otak or pais ikan. And segala macam kuih talam yang aku sendiri tak mkn. Ahaha. Go Steamer!!!

p/s: Kene dedikasi masakan pertama utk pemberi steamer tu. Bisa diatur. *wink*

8 comments:

kaezrin said...

MIL aku ader steamer yg cam cina tuh yg buluh tuh syura..kalau ko perasan ader atas peti rumah aku tuh..

area kuala selangor byk jual tuh syura

Korakora said...

daun, diablog tahun depan, ada lah menu masakan kukus kau ya.

elin... satu benda alah tu berapa rega nya?

Anonymous said...

hahhaha siapa pemberi kukus nieh!!!!!

-rafthah-

BooK said...

nanti buleh buek mihun taucu kukus

kaezrin said...

alahai aku x sure baper rege nyer..tp kalau ko balik kelantan tganu beli hak cap buaya tuh murah ajer...

ayobkelubi said...

fuh.

steamer tu masak ikan siakap kukus halia.

perghh meleleh beb!

hahaha

oit

Anonymous said...

ah, steamer. aku pernah ternampak kat mana tah, suatu steamer yg sangatlah smart-looking. aim-aim dulu. aku nak beli jugak satu hari nnt. belikan utk aku la. bukan utk ko :p

cream caramel tu sama ngan puding caramel(atau nama kokaknya puding telor) ker? kalau ko nak, aku bawak sabtu ni. ko prepare mulut jer mek. :p

-salina-

Korakora said...

elin, benda2 dapur tu aku serah kat wife je. sebabnya bila shopping peralatan dapur, baru aku tahu, betapa banyaknya jenis periuk kat muka bumi ini, termasuklah periuk api :)

aku ada cakap pasal steamer buluh tu masa driving hari tu, tapi wife aku buat donno je. agaknya dia tak minat steamer kot. selamat lah duit aku, barangkali.

Where my heart is

About This Blog

Luahan pankreas cik daun yang kadang-kadang terlupa yang dia sudah jadi ibu dan isteri. Masih kadang-kdang mahu berperangai seperti zaman belajar-belajar (mentah).

Masih belajar-belajar nak jadi ibu dan isteri dan mengekalkan diri jadi anak yang call emaknya seminggu sekali dan kakak yang cool untuk adik-adiknya yang berenam.

Ok!! Saranghae!!!! (buat tangan bentuk love atas kepala)
Powered By Blogger

title3

Followers

About me

My photo
Puncak Jalil, Malaysia
Seorang anak, isteri dan ibu. Penat siot!!
Lilypie Third Birthday tickers