Puding Karemel tanpa telur

  • 9
Selepas malas mendengar bebelan kawan gua, yang dok minta creme caramel. Gua bagitau dia, gua akan buat. Tapi yang takder telur. Gua pergi dekat sumber paling dipercayai, matgebu. Resepi Puding Karemel dia. Dalam gambar memang cantik.




Gua pun ikut lah. Tapi dalam tengah membuat tu, gua rasa macam pekat bebeno. Lepas siap, memang lah jadi, tapi it failed the teksture test gua. Rasa memang sedap. Teksturenya terlalu beragar-agar.

Gua kalau dengan agar-agar ni memang susah sket nak agak. Jadi mungkin kena latih lagi menggunakan serbuk agar-agar supaya familiar. Bila gua nak teksture macam ni, kena guna air banyak ini.

Ika, sila sabar. Bila gua dah dalam mood eksperimental ni. Makin rajinlah gua buat pudding caremel ni. Sampai tak terlarat rasanya nak makan. Dan takkan minta lagi creme caramel daripada aku.

Bila dah pilih opsyen yang lebih healthy, rasa dia memang tak boleh la lawan dengan creme caremel yang ada 5-10 biji telur. Memang la tidak. Dan kepada adik-adik aku yang tak suka the old fashined creme caramel dengan telur. Bau hanyir telur tu yang dia tak dapat get over with.

Gua akan usaha, buat creme caremel yang tidak bertelur untuk mereka. This is for them... *uhukss.. uhukss*. Syahdu.

9 comments:

Syida Tahreb said...

biar btol tok ktorg...unbelievable. :P

up on my forehead said...

betul. texture dia lembutkan sikit terus dah okay. and dia kurang muak sebab takde telur.

and bukan gua sorang bebel abt creme caramel. aku heret fazley sama in this case HAHHAHAHHA!!!

Liza said...

cream karamel nie senang ke nak buat, tak pernah try lagik....

Amyz! said...

yeay! dah jumpa resepi~ nyum nyum. post gambar pelisss....~

Nau_awa said...

nak jugak!!!

Amyz! said...

Woww.. Look yummehh!! sedapnya. sedapnya.

cik puan daun said...

syidah: percayalahhh!!

liza: creme caramel sangat mudah. cubalahh!!

Amyz: ko ni sumer nyum nyum.. tau lah.. pembawaan kan? :p ekekeke

Awa: lenkali, datang open house rumah aku yach?

Azlina Zabha said...

Mana resepinya ni kak..huuu..baca byk kali dah ni tak jumpa pun resepi puding karamel tanpa telur

Azlina Zabha said...

Mana resepinya ni kak..huuu..baca byk kali dah ni tak jumpa pun resepi puding karamel tanpa telur

Where my heart is

About This Blog

Luahan pankreas cik daun yang kadang-kadang terlupa yang dia sudah jadi ibu dan isteri. Masih kadang-kdang mahu berperangai seperti zaman belajar-belajar (mentah).

Masih belajar-belajar nak jadi ibu dan isteri dan mengekalkan diri jadi anak yang call emaknya seminggu sekali dan kakak yang cool untuk adik-adiknya yang berenam.

Ok!! Saranghae!!!! (buat tangan bentuk love atas kepala)
Powered By Blogger

title3

Followers

About me

My photo
Puncak Jalil, Malaysia
Seorang anak, isteri dan ibu. Penat siot!!
Lilypie Third Birthday tickers